1)OBJEKTIF
* Mengetahui masalah moral dan isu etika computer
* Memahami prinsip etika computer
*Memahami etika profesional Teknologi Maklumat
* Mengetahui fungsi kod etika professional
* Keperluan etika komputer
2) PRINSIP
* Keseimbangan Kebaikan yang dibawa oleh teknologi maklumat mestilah
lebih baik daripada risiko dan keburukan.
* Keizinan termaklum Mereka yang menerima kesan teknologi maklumat mesti
faham dan menerima risiko yang akan dihadapi. Apabila mereka telah faham maka
mereka lebih bersedia menerima sebarang risiko yang timbul.
*
Keadilan Manfaat dan keburukan teknologi maklumat mesti diagih secara adil.
Mereka yang menerima kebaikan patut menanggung sama risiko dan mereka yang
tidak menerima kebaikan tidak patut menanggung risiko yang lebih. Risiko yang
diterima haruslah adil untuk kedua belah pihak.
*Meminimumkan risiko Teknologi maklumat mesti dilaksanakan dengan
mengelak risiko yang tidak berkaitan dan diminimumkan agar manfaat yang
diterima daripada teknologi maklumat adalah lebih daripada risikonya.
3) TATACARA PENGGUNAAN INTERNET
(a) Hak Akses Pengguna
• Hak akses hendaklah dilihat sebagai satu
kemudahan yang disediakan oleh JPN untuk membantu melicinkan pentadbiran atau
memperbaiki perkhidmatan yang disediakan
.• Pengguna harus mengambil maklum
bahawa semua aset ICT di bawah kawalannya (termasuk maklumat) adalah hak milik
Kerajaan.
(b) Privasi Pengguna
• Setiap pengguna hendaklah
menghormati privasi pengguna lain dengan tidak menimbulkan sebarang gangguan
seperti mencapai fail, memecah kata laluan, memasuki sistem komputer dan
mengubah komponen perisian tanpa kebenaran.
(c) Mengenal pasti Identiti Pengguna
• Setiap pengguna perlu mengenal
pasti dan mengesahkan identiti pengguna yang berkomunikasi dengannya sebelum
meneruskan komunikasi dan transaksi maklumat melalui Internet
.• Ini bertujuan untuk melindungi
maklumat Kerajaan daripada sebarang bentuk penyalahgunaan.
(d) Memilih Laman
• Laman yang dilayari hendaklah
hanya yang berkaitan dengan bidang kerja dan terhad untuk tujuan yang
dibenarkan sahaja.
(e) Pengesahan Maklumat
• Bahan yang diperoleh dari internet
perlulah ditentukan ketepatan dan kesahihannya.
• Sebagai amalan baik, rujukan
sumber internet hendaklah juga dinyatakan.
(f) Muat Naik Bahan (Upload)
• Bahan rasmi yang hendak dimuat
naik ke internet hendaklah disemak dan mendapat pengesahan daripada Ketua
Jabatan sebelum dimuat naik.
(g) Muat Turun Bahan (Download)
• Tindakan memuat turun hanya
dibenarkan ke atas bahan yang sah seperti perisian yang berdaftar dan di bawah
hak cipta terpelihara.
• Sebarang bahan yang dimuat turun
dari internet hendaklah digunakan untuk tujuan yang dibenarkan oleh jabatan
sahaja.
(h) Perbincangan Awam
• Hanya kakitangan JPN yang mendapat
kebenaran sahaja boleh melibatkan diri dan menggunakan kemudahan ini.
* Kandungan perbincangan awam
seperti newsgroup dan bulletin board mestilah mendapat pengesahan daripada Ketua
Jabatan. Perlu diingat bahawa setiap maklumat yang dikongsi melambangkan imej
Jabatan. Dengan sebab itu, setiap pengguna mestilah bertindak dengan bijaksana,
jelas dan berupaya mengekalkan konsistensi dan keutuhan maklumat berkenaan.
4) ETIKA
• Etika komputer umumnya ialah satu
bidang tentang penggunaan komputer yang betul (panduan)• Hak peribadi individu,
ketepatan dan kesahihan maklumat, harta intelek dan capaian adalah antara
isu/dilema yang membabitkan etika penggunaan komputer dalam era maklumat.
Penggunaan TM + tidak bertanggungjawab = isu etika/natijah
5) RUKUN ETIKA
1. Tidak menggunakan komputer untuk
membahayakan orang lain.
2. Tidak mengganggu kerja komputer
orang lain.
3. Tidak menceroboh masuk fail
komputer lain.
4. Tidak menggunakan komputer untuk
mencuri
5. Tidak menggunakan komputer untuk
menipu.
6. Tidak menggunakan atau menyalin perisian
yang tidak dibeli secara sah.
7. Tidak menggunakan sumber daripada
komputer orang lain tanpa kebenaran.
8. Tidak mengambil hasil intelektual
orang lain untuk diri sendiri.
9. Memikirkan kesan sosial program
atau sistem yang dibangunkan.
6)ISU ETIKA
1. Tidak nampak kesan dan masalah moral dari
aspek sosial pengkomputeran.
2. Pengetahuan dan penggunaan yang
kurang mendalam dalam komputer berbanding dengan mereka yang sememangnya dalam
bidang pengkomputeran.
3. Kurang arif tentang undang-undang siber.
4. Orang awam tidak menerima impak
yang hebat apabila berlaku isu berkaitan dengan etika komputer.
5. Kurangnya pendedahan dalam
pengaruh, kegunaan dan kuasa yang ada pada komputer.
7)CIRI PROFESIONALISME
1.
Harus ada pekhidmatan penting dalam matlamat yang jelas untuk masyarakat dan
negara.
2. Menggunakan banyak keupayaan dan kebolehan intelek semasa menjalankan
tugas.
3. Mendapat latihan yang khusus dalam sesuatu bidang kemahiran ikhtisas
pekerjaan itu dalam jangka masa
tertentu.
4. Harus ada kuasa autonomi semasa menjalankan
tugas kerana anggota dalam sesuatu kumpulan profesional itu ialah pakar dalam
bidang tertentu.
5. Mementingkan mutu perkhidmatan
dan dedikasi dengan tidak mementingkan keuntungan wang (gaji) semasa
menjalankan tugas.
6. Mempunyai tatasusila perkhidmatan
yang harus dipatuhi oleh setiap anggota dalam kumpulan profesion itu.
8) KOD ETIKA INTERNET
1. Inspirasi dan panduan.
2. Pencegahan dan disiplin.
3. Memelihara maruah profesion.
4. Memelihara keharmonian.
5. Sokongan.
9) KOD ETIKA PROFESIONALISME
1. Kebersendirian
2. Ketepatan
3. Hak milik
4. Capaian
10) KERANGKA KOD ETIKA
· Kebersendirian
1. Apakah maklumat tentang seseorang
yang boleh atau perlu diberitahu atau diketahui oleh orang lain.
2. Apakah jenis pengawasan yang
boleh dilakukan oleh majikan ke atas kaki tangan.
3. Apakah perkara yang boleh
disimpan secara peribadi yang tidak boleh dipaksakan untuk dimaklumkan kepada
pihak lain.
4. Apakah maklumat tentang individu
yang perlu disimpan dalam pangkalan data. Sejauh manakah selamatnya maklumat
tersebut?
·
Ketepatan Maklumat
1. Siapa bertanggungjawab tentang
ketulenan, kesetiaan, ketepatan maklumat yang dikumpul.
2. Bagaimana memastikan meklumat
diproses dengan sempurna dan dipersembahkan dengan tepat kepada pengguna?
3. Siapa yang dipertanggungjawabkan
bagi ralat dalam maklumat, bagaimana pihak yang terjejas boleh dipampas?
·
Hak Milik1. Siapa memiliki maklumat2. Apakah harga yang adil dan
berpatutan sebagai pertukaran maklumat.3. Bagaimana mengendalikan cetak rompak
perisian yang dilindungi hak cipta.4. Bilakah seseorang boleh menggunakan
pangkalan data yang mempunyai hak milik.5. Bolehkah komputer korporat digunakan
untuk tujuan peribadi.6. Bagaimana pakar yang menyumbang ilmu pengetahuan untuk
mencipta sistem pakar harus diberi pampasan.7. Bagaimana akses kepada saluran
maklumat diperuntukkan.
·
Capaian1. Siapa yang dibenarkan mengakses maklumat.2. Berapa bayaran
perlu dikenakan kerana membenarkan capaian maklumat.3. Bagaimana capaian kepada
komputer disediakan kepada kaki tangan yang tidak berupaya.4. Siapakah yang
diberi peralatan yang diperlukan untuk mencapai maklumat.5. Adakah hak yang
dimiliki oleh individu atau organisasi untuk mendapat keistimewaan memperoleh
maklumat dan di bawah keadaan apa dan jaminan apa?
· 28. 1. Mengelakkan
kemusnahan dan kemudaratan kepada sesiapa misalnya menyebarkan virus.2.
Menyumbang kepada masyarakat seperti mereka bentuk produk baru yang memudahkan
penggunaan berkomunikasi.3. Menghormati sesuatu yang dianggap rahsia dan tidak
menyebarkannya.4. Bersikap adil dan tidak menindas.5. Menghormati hak cipta
orang lain.6. Menghormati hak kebersendirian orang lain.
No comments:
Post a Comment